admin admin .

admin

چطور بفهمیم کاتالیزور خودرو پر است یا سالم؟

دیاگ ، دستگاهی است که به کمک آن می‌توان متوجه خرابی و عیوب خودرو شد.

این دستگاه عملیات خطایابی را انجام می‌دهد. به این ترتیب که اطلاعات را از ecu (کامپیوتر خودرو) دریافت می‌کند. سپس به بررسی و آنالیز کدهای خطای موجود در آن می‌پردازد. این امر ایرادهای جزئی و کلی خودرو را مشخص می‌کند.

تست کاتالیزور با استفاده از دستگاه دیاگ
دستگاه دیاگ اطلاعات و وضعیت خودرو را نشان می‌دهد. نکته مهم در این مورد، تحلیل اطلاعات است که هر کسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. گاهی اوقات کدهای دستگاه یکسان هستند؛ اما این مسئله دلایل مختلفی دارد.

در این زمان، تحلیل داده ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. به همین علت لازم است تا از یک کارشناس حرفه ای کمک بگیرید. چنین فردی با توجه به دانش، مهارت و تجربه خود می‌تواند بعد از خواندن کد و بررسی گراف‌های آماری، وضعیت اتومبیل را تحلیل کند. به این ترتیب وضعیت خودرو را تشخیص می‌دهد. برخی از خودروها دیاگ خور نیستند. در این شرایط، کار سخت‌تر می‌شود. یعنی برای کارشناسی فنی اتومبیل به یک فرد خبره و ماهر نیاز است.

پارامترهای دستگاه دیاگ
در هنگام تست کاتالیزور با دیاگ به یکسری پارامترها برمی خورید. با استفاده از این پارامترها می‌توان وضعیت کاتالیزور خودرو را ارزیابی کرد و در صورت خرابی، آن را تشخیص داد.

1- پارامتر CLV (Calculated Load Value)
این پارامتر راندمان حجمی موتور را نشان می‌دهد. هنگامی که مقدار آن کمتر از حد نرمال باشد، نشانگر وجود مشکل در تنفس موتور است. معمولا زمانی که مسیر اگزوز بسته می‌شود، این اتفاق می‌افتد. علت آن می‌تواند گرفتگی کاتالیزور، صداخفه کن ها یا ... باشد.

نکته اینجاست که با مشاهده این پارامتر نمی‌توان از خرابی کاتالیزور مطمئن شد. اگر متوجه این مسئله شدید، وضعیت کاتالیزور اتومبیل خود را چک کنید.

2- پارامتر MAP (Manifold Absolute Pressure)
این پارامتر در خودروهای انژکتوری وجود دارد و نشان دهنده مقدار مکش و فشار مانیفولد ورودی هوا است. مسدود شدن کاتالیزور موجب ایجاد یک فشار معکوس در سیستم اگزوز می‌شود. در این شرایط، پارامتر مپ کمتر از حد نرمال را نشان می‌دهد.

با مشاهده این مورد هم نمی‌توان به صورت قطعی از خرابی کاتالیزور صحبت کرد. اما باید به این نکته توجه داشت که خرابی کاتالیزور می‌تواند باعث کاهش پارامتر MAP شود.

ارزیابی عملکرد سنسور اکسیژن
یکی از روش‌های تست کاتالیزور، بررسی عملکرد سنسور اکسیژن است. گاهی اوقات دو سنسور اکسیژن در خودرو وجود دارند. این سنسورها با نام‌های tream Upstream و Downstream شناخته می‌شوند.

اولین سنسور وظیفه دارد مقدار اکسیژن خروجی از موتور را اندازه بگیرد و بر اساس نتایج آن، نسبت سوخت و هوا را تنظیم کند. وظیفه دومین سنسور، بررسی مقدار اکسیژن خروجی از کاتالیزور است. این سنسور می‌تواند میزان بازدهی کاتالیزور را نشان دهد.

اگر کاتالیزور به صورت نرمال کار کند، سنسور دوم (Downstream) تغییرات چندانی نشان نمی‌دهد. هر چقدر تغییرات این سنسور بیشتر باشد، بازدهی کاتالیزور کاهش پیدا می‌کند. در این حالت، مقدار آلایندگی خودرو 1.5 برابر بیشتر و چراغ چک اتومبیل روشن می‌شود. کامپیوتر موتور بر اساس اطلاعات دو سنسور می‌تواند خرابی کاتالیزور را تشخیص دهد.

https://silverbookco.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۴۴:۰۶ توسط:admin موضوع: نظرات (0)