admin admin .

admin

گفتاردرمانی برای دیر حرف زدن کودک

در تعامل و برقراری ارتباط برای کودک ایجاد می‌کند.

استفاده از گفتاردرمانی، اعتماد به نفس کودک را بهبود می‌بخشد. اگر مشکل دیر حرف زدن کودک درمان نشود و ادامه پیدا کند، می‌تواند زمینه ابتلا به افسردگی و انزوا را فراهم کند. گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک موجب افزایش فعالیت کودک و برقراری ارتباط با دیگران می‌شود.

همچنین می‌تواند کودک را به سمت یادگیری بهتر، نوشتن و خواندن سوق دهد. گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک یک راهکار موثر است که می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. دیر حرف زدن کودک ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. فرقی نمی‌کند که علت مشکل چیست، مهم اقدام به موقع شما برای رفع مشکل است.

متاسفانه برخی از والدین در مواجهه با دیر حرف زدن کودک یا تاخیر در گفتار ، به این موضوع بسنده می‌کنند که به مرور زمان خوب می‌شود. یا اینکه تصور می‌کنند این مشکل ارثی است و چون پدر خانواده هم تا سن 4 سالگی صحبت نکرده است، کودک آنها هم دچار تاخیر در گفتار شده است. والدین کودکانی که با مشکل دیر حرف زدن مواجه هستند باید بدانند در صورت سهل انگاری باید منتظر تبعات آن باشند.

آیا کودک من هم تاخیر در گفتار دارد؟
حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است؟
چه زمانی باید نگران حرف نزدن کودک باشیم؟
علت دیر حرف زدن کودک پسر یا دختر چیست؟
چه راهکارهایی برای درمان دیر حرف زدن کودک وجود دارد؟
دلایل تاخیر در گفتار کودکان
گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک ، علت دیر حرف زدن کودک پسر یا دختر چیست؟ علت اصلی تاخیر در گفتار کودکان مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد تاخیر در تکلم کودکان ناشی از چندین مشکل باشد. یعنی مشکلات شنوایی، گفتاری و اختلالات روانشناختی می‌توانند زمینه ابتلا به این مشکل را فراهم کنند. کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم (ASD)، سندرم داون و ناشنوایی در معرض مشکل تاخیر در گفتار هستند.

نمی‌توان گفت که همه کودکان مبتلا به اوتیسم دچار تاخیر در گفتار هستند. با این حال، ابتلا به این بیماری تاثیر منفی روی ارتباطات فرد می‌گذارد. کودکان اوتیسمی، تماس چشمی برقرار نمی‌کنند و دچار نقص در مهارت‌های گفتاری و ارتباطی هستند.

اختلالات شنوایی باعث می‌شود کودک، صدایی را نشنود. در نتیجه نمی‌تواند یاد بگیرد که چطور ارتباط برقرار کند. این امر موجب می‌شود بیشتر کودکانی که دچار اختلالات شنوایی هستند، تاخیر در تکلم داشته باشند. ناتوانی ذهنی هم می‌تواند باعث تاخیر در گفتار کودکان شود. همچنین کودکان مبتلا به نارساخوانی و اختلالات یادگیری در معرض ابتلا به مشکل تاخیر در حرف زدن قرار دارند.

تاثیر گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک
گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک روش موثری است. متخصص آسیب شناسی گفتار و زبان یا گفتاردرمانگر در ابتدا به بررسی وضعیت گفتار و زبان کودک شما می‌پردازد. او تلاش می‌کند تا علت تاخیر کلامی کودک را پیدا کند.

برای این منظور از راهکارهای مختلفی مانند ماساژدرمانی، بازی درمانی و… بهره می‌برد. جلسات گفتاردرمانی برای دیر حرف زدن کودک به صورت انفرادی برگزار می‌شوند. این جلسات به مدت 45-30 دقیقه طول می‌کشند. تعداد و فاصله بین جلسات با توجه به شدت مشکل کودک تعیین می‌شود.

برخی از تمرینات گفتاردرمانی در منزل ( گفتار درمانی برای دیر حرف زدن کودک )
– کاهش ساعات تماشای تلویزیون و استفاده از موبایل
– صحبت کردن زیاد با کودک
– انجام تمرینات همراه بازی کردن
– خواندن کتاب برای کودک
– تقویت گفتار کودک به وسیله تماس چشمی، تقلید صداسازی‌های کودک، پاسخ‌های کلامی و…
– آواز خواندن با کودک

https://omideshargh.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۱۸:۲۳ توسط:admin موضوع: نظرات (0)